Wednesday 20 April 2011

Adil ke Pengadil?

Pengadil adalah individu terpenting mengawal permainan bolasepak, ia akan di bantu oleh dua orang penjaga garisan dan seorang lagi pembantu. Tetapi persoalan sekarang yang aku nak ajukan adalah "Adil ke Pengadil"?

Sejauh mana kejujuran seorang pengadil didalam mengawal sesuatu perlawanan bolasepak?

Bagi aku pengadil yang ada kat Malaysia ni kebanyakanya amatur aje.. tak layak pun nak adili peringkat Piala Dunia. Sedangkan bila mengadili perlawanan liga aje dah banyak suara-suara sumbang dan cemuhan terhadap mereka.


Jika betul le pengadil ni bagus sangat, pasti akan ada insan yang menghargainya, sedar kewujudanya dan berterima kasih dengan sikap adilnya. Berapa ramai pengadil yang merasa semua tu.. nisbah 1/1000 ke atau takde langsung..?

Dan aku tak hairan le kalau ada pengadil yang dikenakan tindakan jawatankuasa disiplin sebab mereka memang layak untuk itu.

Aku harap Pengadil yang ada kat Malaysia ni "BUKTIKAN YANG AKU SALAH".

Priitttttttttt....!!!!

1 comment:

Klik..